Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny

Kategoria: Statut i regulaminy Opublikowano: wtorek, 10 wrzesień 2019 adminwww

„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się bardziej człowiekiem(…), ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim , ale i dla drugich”

                                                                                    Jan Paweł II

 

 

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny

Publicznej Szkoły Podstawowej

w Zgłobicach

 

 

Podstawa prawna:

 

  

Wprowadzenie

 

Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są rodzice.

Nauczyciele wspomagają wszechstronny i harmonijny rozwój uczniów

 a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim, ale i dla drugich.

 

 

 

Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci

i młodzieży.

Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

I.Wstęp

Program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje treści i działania wychowawcze skierowane do uczniów, oraz treści i działania profilaktyczne skierowane do uczniów,  nauczycieli i rodziców.

Pomiędzy nimi następują wzajemne relacje w wyniku, których dokonuje się wszechstronny rozwój ucznia, który staje się otwarty na potrzeby drugiego człowieka, nie pomijając własnych.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej w Zgłobicach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.

Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania.

Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:

 

                                        

 

MISJA SZKOŁY

Istniejemy i pracujemy dla uczniów, ich rodziców i środowiska Doskonalimy własną osobowość, aby być wzorem dla każdego ucznia i w sposób zrozumiały, nowoczesny i ciekawy przekazywać swoją wiedzę. Jesteśmy szkołą reagującą na zmiany i otwartą na nowości.

 

Zapewniamy:

 

Wspieramy:

 

 

Umożliwiamy:

 

Sylwetka absolwenta

Dążeniem Szkoły Podstawowej w Zgłobicach jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.

Uczeń kończący szkołę :

 

Sylwetka nauczyciela – wychowawcy:

 

 

Wizja szkoły

 

Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości szkoły stworzonym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą się cele i szczegółowe plany ich realizacji. Dzięki wizji możemy wywoływać napięcie twórcze, silnie motywować do działania, nastawiać pozytywnie.

-       Nasza szkoła jest wspólnotą uczniów, rodziców i nauczycieli.

-       Nasza szkoła umożliwia uczniom wszechstronny rozwój, kształci potrzebę aktywnego spędzania wolnego czasu, stwarza warunki do nauki wszystkim, bez względu na ich możliwości psychiczne i fizyczne.

-       W naszej szkole kładziemy nacisk na rozwijanie szczególnych uzdolnień uczniów.

-       W naszej szkole panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu.

-       Kadrę szkoły tworzy zespół osób nastawionych innowacyjnie wobec przyjętych założeń, chętnych do doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

-       Szkoła znana jest w środowisku jako placówka oferująca usługi edukacyjne na wysokim poziomie jakości.

-       Aktywnie włączamy się do działań na rzecz społeczność lokalnej.

-       Uczniowie i absolwenci naszej szkoły odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach nauki, kultury i sportu.

-       Są dobrze wychowani, godnie reprezentują rodzinę, szkołę, Ojczyznę.

 

 

Jako szkoła z „ Pasją i Pomysłem”  dążymy do rozwijania u uczniów zainteresowań i odkrywania talentów. Uważamy, że najlepsze efekty osiągniemy poprzez integrację środowiska Nauczycieli –Uczniów- Rodziców. Wartości jakimi się kierujemy to :szacunek, uczciwość, zrozumienie, poczucie własnej godności i tolerancja .W pracy odwołujemy się do tradycji szkoły, a naszą dewizą jest życzliwość i otwartość. W szkole panuje dobry klimat.

 

II. Cele ogólne

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. Fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych.
  2. Psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej.
  3. Społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych.
  4. Aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

 

 Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. Współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta.
  2. Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych.
  3. Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  4. Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.
  5. Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami.
  6. Doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów.
  7. Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów.
  8. Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.
  9. Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej.

    10.Wspieranie edukacji rówieśniczej programów rówieśniczych mających

         na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

 

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. Poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach.
  2. Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów.
  3. Kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji.
  4. Kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu.
  5. Prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej.
  6. Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

 

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  1. Dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych.
  2. Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
  3. Przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
  4. Informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

 

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  1. Wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
  2. Wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych.
  3. Wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.

 

Działania te obejmują w szczególności:

  1. Realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii.
  2. Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej.
  3. Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
  4. Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych.
  5. Włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.

  

Diagnoza sytuacji wychowawczej

 

W naszej szkole żaden uczeń nie jest anonimowy. Staramy się aby każdy uczeń traktowany był indywidualnie  ze swoimi potrzebami i ewentualnymi trudnościami.

Każdego roku przeprowadzana jest diagnoza środowiska szkolnego ,w wyniku której analizuje się potrzeby i zasoby szkoły z obszaru wychowania i profilaktyki na podstawie:

W wyniku diagnozy i ewaluacji Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki wyłoniono następujące obszary problemowe:

 

-brak motywacji do nauki –niskie potrzeby edukacyjne,

 

-trudności we właściwych relacjach rówieśniczych, konflikty ,izolacja,

 

-brak respektowania prze niektórych uczniów norm i zasad społecznych, w tym objawy zachowań agresywnych,

 

-problemy w integracji klas- konflikty klasowe, grupki, izolacja uczniów,

 

-niska frekwencja rodziców na spotkaniach ze specjalistami ,

 

-nadmierne i niewłaściwe korzystanie z internetu –problemy cyberprzemocy,

 

-używanie napojów energetyzujących, zainteresowanie budzącymi niepokój stanowiącymi zagrożenie dla zdrowia dietami ,

 

-pojawianie się przypadków fobii szkolnej ,zaburzeń emocjonalnych oraz zwiększonej absencji,

 

W związku z powyższym za najważniejsze działania w pracy wychowawczej realizowane w okresie 3 lat przyjęto:

 

działania  profilaktyczne programu to:

III. Struktura oddziaływań wychowawczych

  1. 1.   Dyrektor szkoły:

 

  1. 2.          Rada pedagogiczna:

 

  1. 3.          Nauczyciele:

 

  1. 4.          Wychowawcy klas:

 

  1. 5.          Zespół wychowawców:

 

  1. 6.          Pedagog szkolny/psycholog:

 

  1. 7.          Rodzice:

 

  1. 8.          Samorząd uczniowski:

 

IV. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2017/2018

     stanowi załącznik w Planie Pracy Szkoły.

 

V. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji.

 OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

  1. Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
  2. Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.
  3. Objecie pomocą wszystkich  uczniów  wymagających wsparcia .
  4. Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
  5. Wzajemna pomoc koleżeńska.
  6. Praca z uczniem słabym.

OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:

  1. Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasach I.
  2. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm i zasad zawartych w Szkolnym Regulaminie Ucznia.
  3. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.
  4. Pozytywne relacje interpersonalne, umiejętność funkcjonowania w grupie społecznej.
  5. Organizacja imprez szkolnych i środowiskowych.
  6. Wolontariat.

 

OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO

  1. Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
  2. Udział w programach profilaktycznych promujących zdrowy tryb życia np. Trzymaj formę itd.
  3. Udział uczniów w dodatkowych zajęciach wychowania fizycznego.
  4. Kształtowanie nawyków zdrowego żywienia.
  5. Korzystanie z zajęć na basenie.

OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO

  1. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
  2. Przeprowadzenie  zajęć  psychoedukacyjnych w klasach na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
  3. Mocne i słabe strony uczniów- umiejętność samooceny.
  4. Rozwijanie predyspozycji i pokonywanie potencjalnych trudności.
  5. Umiejętność panowania nad emocjami w sytuacjach trudnych.

 

OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO

  1. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
  2. Zapoznanie  uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych

     w koncepcji pracy szkoły oraz regulacjami prawa wewnątrzszkolnego.

     ( wrzesień każdego roku szkolnego)

  1. Poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami
  2. Tolerancja wobec niepełnosprawnych.
  3. Udział w uroczystościach kościelnych i szkolnych.

VI. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego.

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.

Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

1)   Obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

2)   Analizę dokumentacji,

3)   Przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,

4)   Rozmowy z rodzicami,

5)   Wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora.

Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.

Odsłony: 1238